Apa itu Sistem Better.Brighter!
Situasi
TNB sedang berdepan dengan berbagai cabaran agar ianya kekal
relevan di dalam industri pembekalan elektrik di dalam dan di luar negara.
Faktor utama yang memungkinkan TNB terus kekal relevan ialah dengan memastikan
para pelanggan TNB benar-benar yakin dengan jenama TNB untuk memenuhi keperluan
mereka.
Kerumitan
Salah satu kerumitan utama bagi memastikan pelanggan terus
yakin dengan jenama TNB ialah tidak wujudnya satu kaedah yang mudah, sistematik
dan praktikal yang boleh digunakan oleh seseorang pemimpin bagi satu unit
bisnes dalam TNB itu dalam memimpin anggota kerjanya untuk mentransformasi unit
bisnesnya bagi mencapai segala matlamat yang telah ditetapkan untuk unit
bisnesnya.
Impak
Ketidakwujudan kaedah memimpin ini bakal meninggalkan kesan
negatif kepada perkhidmatan yang diberikan oleh unit bisnes itu kepada
pelanggannya. Ini membawa kepada hilang keyakinan pelanggan kepada perkhidmatan
yang ditawarkan oleh unit bisnes itu.
Syor
Bagi membantu menangani cabaran ini, maka pihak Leadership
Development Center telah menwujudkan satu sistem kepimpinan yang boleh
digunapakai oleh setiap pemimpin yang memimpin sesuatu unit bisnes dalam TNB.
Sistem ini mudah, bersistematik dan praktikal dan sesuai dengan iklim TNB itu
sendiri. Terdapat 7 langkah utama dalam Sistem Better.Brighter ini seperti
dibawah;
Dari rajah di atas, dapat dilihat bahawa Sistem
Better.Brighter bukan semata-mata satu seminar sahaja tetapi sistem ini
menggunapakai konsep 70:20:10 yang bermakna ...
10% sumber diperuntukkan untuk melaksanakan penerangan di
dalam kelas
20% sumber digunakan untuk melaksanakan perbincangan dan
bimbingan oleh IM
70% sumber digunakan untuk melaksanakan aktiviti yang
dibincang di dalam kelas (10%) dan bersama IM (20%).
Nota: Sumber melingkupi soal tenaga, kewangan dan masa.
Diyakini, konsep 70:20:10
ini merupakan pendekatan yang diperlukan dewasa ini dalam melaksana
sesuatu pelan transformasi agar pelaburan yang dibuat dalam melaksanakan sistem
ini bagi sesuatu unit bisnes itu benar-benar berbaloi.
Penerapan konsep 70:20:10 ini ialah seperti yang ditunjukkan
di dalam rajah di bawah;
Harus diingatkan juga bahawa segala aktiviti di dalam Sistem
Better.Brighter ini bukan semata-mata satu ‘Business As Usual’ atau satu
‘Flavour of the Month’ tetapi segala aktiviti yang dilaksanakan itu adalah
merupakan satu perkara yang perlu dilaksanakan bagi memastikan kepuasan
pelanggan sesuatu unit bisnes dalam TNB itu sendiri.
Tindakan Yang Diperlukan
Bagi memastikan sistem ini mendatangkan hasil yang diingini,
perkara-perkara dibawah ini perlu ditekankan;
1) Para pemimpin unit bisnes mesti komited untuk memimpin,
menyokong dan memantau sendiri segala perlaksanaan aktiviti Sistem
Better.Brighter dalam Unit Bisnesnya. Tugas ini sesekali tidak boleh ditugaskan
kepada anggota kerja lain.
2) Setiap anggota kerja Unit Bisnes itu mesti komited untuk
mengikuti sistem ini tanpa pengecualian bagi menwujudkan kefahaman yang sama
tentang apa yang perlu dilaksanakan.
3) Aktiviti Sistem Better.Brighter mesti dilakukan sebaik
sahaja tamat menghadiri Program Better.Brighter (4 hari 3 malam) dan terus dilaksanakan
secara berterusan.
Pengalaman menunjukkan, kegagalan untuk komited kepada tiga
perkara di atas bakal menyaksikan kegagalan unit bisnes itu mencapai matlamat
yang telah ditetapkan.
Faedah
Faedah utama yang diperolehi dari pengamalan Sistem Better.Brighter di dalam sesuatu Unit Bisnes itu ialah;
1) Memahami segala inisiatif TNB dan pertalian antara
inisiatif-inisiatif ini dalam bahasa yang mudah.
2) Penwujudan Pelan Strategik Unit Bisnes yang mudah dan
praktikal menerusi penggunaan ‘Business Model Canvas’.
3) Penwujudan ‘Building Trust and Relationship’ dengan satu
kaedah Kenal Diri bernama ‘Stick Person’ dan ‘D.i.S.C.’.
4) Penwujudan ‘Building Capacity’ dengan satu kaedah yang
praktikal bernama ‘Packaging Expertise’.
5) Penwujudan ‘Building Performance’ dan ‘Building Growth’
dengan satu kaedah yang praktikal bernama ‘Center of Excellence’.
6) Pemantauan berterusan terhadap aktiviti Sistem
Better.Brighter selepas tamat menghadiri program
Better.Brighter (4 hari 3 malam).
Ringkasnya, faedah yang boleh diperolehi melalui pengamalan Sistem Better.Brighter ini boleh digambarkan seperti rajah yang tertera di bawah;
Untuk keterangan lanjut atau bagi tujuan perlaksanaan Sistem
ini di dalam Unit Bisnes, sila hubungi Mior Azli Mior Md Isa, Pusat Pembangunan
Kepimpinan TNB di talian 019-224-5079.
No comments:
Post a Comment